Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neskončí, bude tu s námi pořád

Vakcinace a zavádění covid-pasů většina lidí vítá jako jednu z možných cest návratu k normálnímu způsobu života. Evropa se ale vydává po jiné stezce.

Od počátku pandemie prohlašují nejvyšší představitelé EU, ale i např. OSN, že horší než covid je globální změna klimatu. A že proti covidu se musí nasadit zelené, udržitelné nástroje, které povedou ke snížení globálního oteplování. Mezi vyvedením EU z pandemické krize a uskutečněním Zeleného údělu je kladeno rovnítko. Na konci toho všeho má být Evropa na špici pokroku, a v ní šťastný, zdravý a prosperující občan.

Evropská komise nedávno představila Zelený pas, který jeho držiteli potvrdí odolnost vůči viru covid-19; prodělané očkování, nemoc nebo negativní test. Umožní mu například cestovat mezi státy. Tedy to, co ještě před 13 měsíci bylo základním atributem společné Evropy a jejího schengenského prostoru. Dnes se to tom hovoří jako o „výhodě“. Ani to by ještě nebylo nijak podezřelé, kdyby zavedení Zeleného pasu nebylo plně v kadenci již učiněných nebo připravovaných kroků v rámci Zeleného údělu.

Mezi prvními je kontrola produkce. Komunisté kdysi volili metodu třídního boje, vyvlastnění výrobních prostředků, plné kontroly finanční (podniky odváděly zhruba 90 % zisku jako daň a všechny odpisy) a plánování fyzické produkce, investic, nákupů i odbytu. EU přerozděluje prostřednictvím dodatečných daní a poplatků zatěžujících vybrané výroby a činnosti (energetiku, dopravu) a naopak dotováním jiných vybraných činností (obnovitelných zdrojů, elektromobility, aj.). Jmenovitých zákazů zatím není mnoho (žárovky, vysavače), ale některé jsou hospodářsky velmi citelné. Jednotlivé členské státy již stanovují termíny zákazu prodeje aut se spalovacími motory, další se nyní tohoto zákazu dožadují, jiné vyhlašují zákaz těžby a spalování uhlí. Evropská komise pracuje na „taxování“ výrob a činností, které budou udržitelné a které nikoliv. Kritéria nejsou ani ekonomická, dokonce ani ekologická. Například spalování biomasy je žádoucí, jaderná energetika nikoliv. Těm prvním se dostane dotací a podpory, těm druhým ani bankovního financování. Ke kontrole výroby mají sloužit příjmy ze společných dluhopisů, nových daní a nových poplatků (uhlíková cla, bankovní daně, aj.), jež na jedné straně určité produkty utlumí nebo zlikvidují, na straně druhé vytvoří zdroje pro dotování produkce žádoucí. Příznačné je třeba opatření, podle něhož budou vybírány podniky s potřebnou výrobou, jimž budou nahrazovány výdaje spojené s uhlíkovou daní (emisními povolenkami), aby svou produkci nestěhovaly mimo EU.

Má-li se ovšem kontrolovat produkce, je nutné kontrolovat spotřebu. Jde o to, aby se orientovala právě a pouze na podporované produkty. A obráceně, spotřebu je nutné regulovat právě proto, že se jedná o produkty podporované. Může se totiž stát, a nejspíše se to i stane, že vznikne jejich nedostatek. Buď bude jejich spotřeba podpořena příliš, nebo naopak jejich výroba dotována málo, v důsledku chyb v plánování nebo proto, že nebudou prostředky na její podporu. Nebo proto, že nebude dostatek vstupů – materiálu, energie, zaměstnanců, akumulátorů – pro dostatečnou produkci. V neposlední řadě je nutné kontrolovat spotřebu kvůli zamezení vzniku šedé ekonomiky a černého trhu s nedostatkovými produkty.

Opět i zde již náznaky této metody jsou. Například chytré rozvaděče elektrické energie. Regulují odběr spotřebitele podle bilance energie v síti, případně podle výhodnosti tarifu. Je to výborné a prospěšné, dokud je elektřiny relativní dostatek. Jestli ale nastanou výpadky v dodávkách, jestli dojde k odpojování spotřebičů v podnicích a domácnostech proti vůli spotřebitelů, lze očekávat, že lidé začnou tyto přístroje šidit nebo likvidovat.

Podpora elektromobilů zřejmě brzy narazí na nedostatek akumulátorů a dobíjecích stanic. Ale třeba také na politickou proklamaci „spravedlnosti“ zelené přestavby. Budou existovat domácnosti, které si drahý elektromobil ani při všech možných dotacích nebudou moci pořídit. Ale jiné si bez potíží pořídí elektromobilů, kolik bude zapotřebí, rovněž ovšem dotovaných. To není „spravedlivé“, a tak se zavede kontrola nákupu elektromobilů. Zaběhaná praxe už funguje pro parkování aut. Jedno za 700 Kč ročně, další za 12 tisíc. Firma za 25 tisíc. Ale parkovací místo zaručené nemá nikdo, podobně, jako nikdo nebude mít zaručené, že také elektromobil na příděl obdrží třeba do týdne.

Může dojít na regulaci spotřeby energie vůbec (měřitelnost ekologické stopy občana), k evidenci cestování (kvůli omezenosti nabídky dopravních prostředků, elektřiny pro jejich dobíjení, ekologické stopy při letecké dopravě nebo dopravě spalovacím mechanismem, apod.), spotřeby živočišných potravin (a jejich původu), spotřeby bavlněného oblečení z dovozu, atd... Kontroly spotřeby lze do značné míry docílit již zmíněným zákazem prodeje. Případně přídělovým systémem. Po vyčerpání přídělu může následovat buď úplný zákaz spotřeby, nebo prohibitivní daň z nadspotřeby.

Nebo, respektive zároveň, bude spotřeba regulována reklamou a propagandou. Ta bude přítomna vždy. Neboť tak, jako nelze regulovat produkci bez regulace spotřeby, nelze regulovat spotřebu bez dohledu nad názory, světonázorem a myšlením těch regulovaných. Což obnáší omezení přístupu k informacím (cenzuru), omezení shromažďování a svobody pohybu (cestování). A důslednou výchovu a školení.

To je tedy triáda, jejíž součástí či základem se může stát Zelený pas. Zavádět do něj postupně evidenci a kontrolu těch či oněch statků, pohybu, návštěv kulturních podniků nebo sportovních aktivit, je dnes technicky ten nejmenší problém. Nápadů, co by se všechno mělo hlídat, kontrolovat a zakázat už také z různých politických stran a těles vzešlo mnoho, stačí ale připomenout základní propagandistická hesla: ochrana klimatu, bezpečí, zdraví, sociální spravedlnost.

Máme snad dostatek historických zkušeností, abychom věděli, že tato cesta nepřinese ani pokrok, ani prosperitu, ani štěstí. Tak abychom do toho nevlezli znovu.

Psáno pro Mladou frontu Dnes, toto je trošku upravená, delší verze. 

Autor: Jan Ferenc | pátek 2.4.2021 12:59 | karma článku: 23,12 | přečteno: 781x
  • Další články autora

Jan Ferenc

Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě

Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.

11.3.2024 v 10:49 | Karma: 16,16 | Přečteno: 312x | Diskuse

Jan Ferenc

Den, kdy defíni začali testovat vědce

Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.

26.2.2024 v 12:05 | Karma: 7,06 | Přečteno: 108x | Diskuse

Jan Ferenc

Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží

Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.

31.1.2024 v 16:06 | Karma: 21,28 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

ESG nebo ZNHPLSV?

Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).

22.12.2023 v 17:40 | Karma: 26,50 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!

Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.

4.11.2023 v 12:22 | Karma: 22,57 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Izrael chystá úder, evakuuje Rafáh. Hamás odmítá příměří, uvedl ministr

6. května 2024  6:50,  aktualizováno  9:26

Aktualizujeme Izraelská armáda v pondělí ráno zahájila evakuaci části Rafáhu na jihu Pásma Gazy před dlouho...

Chlapec havaroval v lese na Vsetínsku, zachraňoval jej vrtulník s jeřábem

6. května 2024  9:26

Komplikovaný zásah v těžkém terénu za sebou mají členové záchranné služby. Ti vyrazili na pomoc...

Na Strakonické havaroval autobus s autem. Jsou zranění, řidič osobního vozu ujel

6. května 2024  8:50,  aktualizováno  9:21

V pondělí dopoledne omezila provoz na Strakonické ulici v pražské Velké Chuchli havárie osobního...

Vstupenky na MS v hokeji s iDNES Premium. Získejte ho jen za 49 Kč na 3 měsíce

3. května 2024,  aktualizováno  6.5 9:09

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 765x
Vzděláním ekonom, praxí novinář, nyní šéfredaktor deníku svethospodarstvi.cz, dědeček, stále (bohužel) kuřák, no a tak... 

Seznam rubrik