Šála skoro zadarmo
Ministerstvo dopravy odlá od příštího roku zvýšit dálniční mýtné pro nákladní auta a autobusy o zvláštní sazby za znečištění a hluk. Prvnímu nerozumím, protože už od počátku mýtného systému jsou sazby odstupňované podle emisních norem, které auta splňují. To druhé je odůvodňováno tím, že by se za získané peníze mohly stavět protihlukové stěny podél dálnic a silnic silně zatížených dopravou. Dodatečná daň by měla přidat navíc 1,6 miliardy korun.
Základní pravidlo pro uvalení nových daní, že mají sloužit k bohulibému účelu, je v prohlášení vlády dodrženo. Prakticky jde většinou o hlukové stěny, které měly být už v projektu, v místech, kde jsou překračovány hygienické normy a kde ze zákona už dávno měly stát, nebo tam, kde už dávno měly být obchvaty měst a obcí.
Koho hluk z dopravy skutečně obtěžuje, má se nač těšit. Za ty peníze navíc se dá postavit skoro 15 km protihlukových stěn, nebo-li 7 km po obou stranách komunikace.
Připomeňme si, že původně mýtné mělo přispět na náklady s výstavbou a údržbou dálnic. Platilo se paušálně prostřednictvím dálniční známky, podobně jako u osobních vozidel. Při zavádění elektronického mýtného šlo o vybírání této daně podle toho, kdo jak dálnici skutečně používá. A začalo se sortýrovat podle emisních norem, pak se přidal páteční příplatek a nakonec ještě „množstevní slevy“. Původní účel tím obdržel několik zásadních logických trhlin.
I zdůvodnění nové hlukové daně je senzační tím, že za vybrané peníze státní investor bude dodržovat vlastní zákony a normy a to je to společenské dobro.
Nelze – a ani se nechce – popírat, že silniční doprava vyvolává řadu nákladů, které nenesou jen dopravci, ale musí je strpět ostatní obyvatelstvo. Sem zajisté patří hluk i znečištění, ale také zábor pozemků pro nové dálnice a podobně. Do jisté míry tak lze pochopit, že je snaha tyto náklady alespoň částečně přenášet na ty, kdo je vyvolávají. Jenže nic se nemá přehánět.
Podobných činností nebo výrobků bychom ale mohli identifikovat dlouhou řadu. Například internet. Je to obrovské dobro a úžasná vymoženost, ale zvyšuje kriminalitu, a je to kriminalita společensky velmi závažná. Nebo turismus. Jeho přínosy jsou natolik významné, že ho stát podporuje a dotuje. Ovšem celospolečenské náklady jsou místy devastující.
Nová daň na nákladní autodopravu je jen další snaha pumpnout dopravce, protože to jaksi u obyvatelstva snadno projde. Vždyť ty náklaďáky už jsou hrozný, dělají rámus, kolony, ničí silnice (dokonce i ty, které pro těžkou nákladní dopravu byly vybudovány – ale to je zase jiná legenda). Kladné stránky se jaksi nezdůrazňují. Například že díky této dopravě můžeme 60 % ekonomiky držet exportem, že plynule funguje zásobování továren, obchodů i individuálních zákazníků. Díky kamionům je možné velká množství zboží organizovat do kursů dálkových tras a jednou přepravou dodat zboží stovkám i tisícům lidí naráz. Nakonec i ten stále populárnější e-shop by bez nákladní autodopravy nefungoval, wifina domů novou pračku neprotlačí.
Dopravcům nezbude, než nové daně promítnout do cen přepravy. A spotřebitel může počítat. Když si koupí – řekněme – vlněnou šálu, zaplatí daň z přidané hodnoty a k tomu navíc silniční daň, dálniční daň (mýto), daň z hluku, daň ze znečištění, spotřební daň na motorová paliva... a ta šála taky není zadarmo, že.
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Jan Ferenc
Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží
Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.
Jan Ferenc
ESG nebo ZNHPLSV?
Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).
Jan Ferenc
Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!
Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Tahač s tankem a osobák zastavily, kamion už ne. Nehodu u Bohumína nepřežil člověk
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Prokremelští motorkáři přijeli do Brna, Foldyna se k nim přidá v Praze
Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec
Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...
Inspektor/ka Oddělení dohledu nad zpracováním biologických materiálů
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 147
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 765x