V Česku neplatí německý zákon
Německý spolkový sněm Deutscher Bundestag přijal tento nový zákon letos v květnu, účinnosti nabyl 1. listopadu. Díky němu mohou oprávněné instituce podat jménem skupiny poškozených spotřebitelů žalobu a dosáhnout tak odškodnění.
Německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV se zachoval racionálně a čekal na tento den a společně s německým autoklubem ADAC podal 1. listopadu k Vrchnímu zemskému soudu v Braunschweichu vůbec první hromadnou žalobu proti koncernu Volkswagen. Zhruba dvěma miliónům zákazníků Volkswagenu má tím být zajištěno odškodné za emisní skandál.
Návrh obdobného zákona o hromadných žalobách české ministerstvo spravedlnosti teprve zpracovává, ještě jej ani česká vláda neprojednala. Zatímco v Německu spotřebitelé počkali na uzákonění možnosti podávat hromadné žaloby, v České republice žalobní iniciativy v emisní kauze již podaly kvazi-hromadné žaloby loni a letos další, aniž by měly v českém právním řádu zákonnou oporu. Soud je zatím neprojednal, mělo by se tak stát příští rok, pokud žalovaná strana zaplatí soudní poplatky, což jen tak mimochodem není málo: pokud skutečně žalovaná částka přesahuje 700 milionů korun, jak tvrdí jedna ze žalobních iniciativ, společnost SafeDiesel, tak poplatek činí téměř 30 milionů korun.
Cílem žaloby v Německu je vytvoření precedentu, na základě něhož je umožněno budoucí řešení nároků jednotlivých zákazníků. V Německu má tedy kolektivní žaloba fungovat na principu zástupné žaloby. To znamená, že pokud soud rozhodne ve prospěch žaloby, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázané rozhodnutím ve vzorovém případu. Oba žalující aktéři připustili, že je sporné, zda výrobce bude skutečně odpovědný za vzniklou škodu a zda zákazníci budou odškodněni v plné výši, či se výše odškodnění bude odvíjet v závislosti na míře opotřebení vozů. Reakce Volkswagenu byla taková, že postup VZBV a ADAC považuje za neopodstatněný, neboť „neexistuje žádný právní základ pro žaloby ze strany zákazníků v souvislosti s dieselovou tématikou v Německu“. Nejprve tak bude nutné, aby zástupci spotřebitelů prokázali vůbec vznik nějaké škody.
Ale ponechme běhu času to, jak dopadne žaloba v Německu, žalující strany zde v každém případě počkaly na uzákonění možnosti podávat hromadné žaloby. V Česku podání kvazi hromadných žalob připomíná hurá akci - jak mohou být hromadné žaloby u českých soudů projednány, když k tomu u nás neexistuje právní úprava, a minimálně další rok nebude existovat?
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Jan Ferenc
Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží
Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.
Jan Ferenc
ESG nebo ZNHPLSV?
Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).
Jan Ferenc
Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!
Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.
Jan Ferenc
Kupujte byty, nebudou!
Ceny bytů klesají, úroky na hypotéky také. Realitní agenti, developeři a investiční poradci nabádají lid, aby kupoval byty, že levnější už nebudou. Jisté to není, ale stát se to může. Ne že by nebyly vůbec, ale nebudou jen tak.
Jan Ferenc
Green Deal, aneb regulacemi k prosperitě
Premiér Fiala si postěžoval, že Green Deal nevede k prosperitě. Ursula von der Leyenová mu poděkovala za jeho prosazení. Bude-li Zelený úděl pokračovat jako doposud, k prosperitě se neproregulujeme.
Jan Ferenc
Vláda tlačí na ceny potravin „systematicky“, ale málo
Ceny potravin jako politické téma uchopil předseda vlády Petr Fiala. Na tom samo o sobě není nic špatného. Otázka je, zda tento problém má nějaké politické řešení.
Jan Ferenc
Sedmiletku splníme, i když na to nemáme
"Nic nenaznačuje, že pro dosažení klimatických cílů pro rok 2030 je k dispozici dostatek finančních prostředků," píše Evropský účetní dvůr v auditorské zprávě. Píše také, že nemá dostatek informací o účelnosti dosavadních výdajů.
Jan Ferenc
Daň z odebrané hodnoty
Bydlet ve vlastním je hlavně jistota, míní bydlící ve vlastním i nebydlící ve vlastním, kteří by ale chtěli. Něco na tom jistě je, ale je toho čím dál méně.
Jan Ferenc
Hospody, které nekrachují
Hospod prý valem ubývá, hlavně na venkově. A bude prý ubývat ještě valeji po zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) na pivo. Jenže to závisí na tom, na čem závisí hospoda.
Jan Ferenc
Za ekocidu do kriminálu
Cílem aktivistů je uzákonit ekocidu jako pátý zločin uznávaný Mezinárodním trestním soudem. To aby se lidi víc báli.
Jan Ferenc
Nejvýše povolená rychlost není rychlost přiměřená
Policie České republiky minulou sobotu a neděli prodělala rozsáhlou bezpečnostní akci. Na tisíci místech po celé zemi policisté kontrolovali dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Na kontrolu rychlosti přiměřené nemají nástroje.
Jan Ferenc
Změní se čas, což znamená, že se nic nezměnilo
Tuto neděli nad ránem se opět změní čas na letní čas. Původně se tak naposledy mělo stát v roce 2019. Jenže tehdy to chtěla jen nepodstatná 84 procenta občanů EU.
Jan Ferenc
Zkrácení valorizace důchodů je nemravné, ale lze se na něm domluvit
Příští valorizace důchodů by neměla kompenzovat celých zhruba 10 % letos očekávané míry inflace, ale pouze necelá 4 procenta. Že prý stát na to nemá. Ono šetřit se musí, ale úplně fér to není.
Jan Ferenc
Ještě o tom megalomanském projektu
Vláda ukončila projekt kanálu Labe-Odra-Dunaj. Noviny rozhodnutí uvítaly zprávami a komentáři v tónině, že nesmyslný, megalomanský projekt prezidenta Miloše Zemana skončil zaplaťpánbůh v kopru. Bohužel, ten nesprávný.
Jan Ferenc
Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku
Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou mobility bude elektromobilita. Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistického plánování. Nejen v autoprůmyslu, prolézá to celou ekonomikou.
Jan Ferenc
Rozpočtové schodky se musejí řešit snížením výdajů, hlavně těch marných
Vláda vykouzlila státní rozpočet na příští rok se schodkem téměř 300 miliard korun. Tvrdí, že je úsporný, že hledala a škrtala výdaje, kde se jen dalo. Teď hledá příjmy. Najde je u střední třídy, jako pokaždé.
Jan Ferenc
Praha jen pro pěší
Pražský magistrát chce snížit povinný počet parkovacích míst, která stavebníci musejí budovat u nových domů. Ve velké části centra města by podle návrhu bylo možné stavět bytové domy bez parkovacích míst.
Jan Ferenc
Prezident Macron promluvil jako vyděšené dítě
Když státníci vystupují před svůj národ, měli by předložit vizi a odhodlání, jak ji naplnit. Proto se takovým státníkům říkávalo elity. Jó, bejvávalo.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 147
- Celková karma 21,28
- Průměrná čtenost 765x