Už jedna hodina jízdy na bicyklu denně mužům způsobuje rakovinu prostaty. Vyplývá to ze studie vědců z Londýnské univerzity, jejíž závěry nedávno citoval odborný časopis Journal of Men’s Health.
Vědci prováděli dotazníkový průzkum mezi 5200 cyklisty staršími 50 let. Zjistili, že 3,5 % z dotazovaných mužů, kteří jezdí na kole 8,5 hodiny týdně, mělo rakovinu prostaty. Z těch, kteří jezdí na kole 3,5 hodiny týdně, tato nemoc postihla půl procenta.
Ročně je v ČR hlášeno téměř 8000 nových případů rakoviny prostaty. Počet nemocných přitom rok od roku narůstá. Na tuto nemoc tak zemře více cyklistů, než kolik jich padne za oběť při dopravních nehodách. Cyklistika přitom patří nejen mezi oblíbené sporty, ale i mezi státem podporované způsoby dopravy. Jako řešení nadměrně znečištěného vzduchu v Praze ji doporučuje mj. dánský odborník a ekologický aktivista Kaare Press-Kirstensen či vlivné občanské sdružení AutoMAT.
Tato iniciativa usiluje o zvýšení dotací na rozvoj cyklodopravy v Praze na 100 mil. Kč ročně. V letech 2007 až 2012 z městského rozpočtu plynulo do cyklodopravy v průměru 50 milionů korun každý rok.
Tolik tedy skutečné údaje. A jaká opatření můžeme očekávat v Česku? Vize budoucnosti, kde se rozhodnutí státní správy rekrutují v kombinaci s postoji ekologů a zastánců zdravého životního stylu, mohou vypadat následovně.
Na dotaz, zda se připravuje zákaz cyklistiky mužů, na ministerstvu dopravy nebyl nikdo schopen podat jasné informace. „To je běh na dlouhou trať, musely by se nejprve navrhnout a schválit nové dopravní značky a pak by musela projít legislativním procesem případná novela zákona o bezpečnosti provozu na veřejných komunikacích,“ naznačil tiskový mluvčí. Není však informován o tom, že by se něco podobného na ministerstvu připravovalo Ale například magistrát hl. m. Prahy už byl sdílnější. „Snažíme se brzdit iniciativy AutoMATu seč to jde, přesto se jim stále daří prosazovat nové a nové cyklostezky,“ řekl jeden z vysokých úředníků dopravního odboru magistrátu, který si přál nebýt jmenován.
Problém s rakovinou prostaty zná ze své praxe lékaře i sportovce Tonda Hromas Jouda, předseda občanského sdružení CykloSTOP. „Řešením by mohlo být omezení jízdy na bicyklu pro muže a zákaz jízdy po dláždění,“ naznačuje expert na onkologii, který po takovém opatření volá na ministerstvo zdravotnictví pravidelně dvakrát týdně. Podle něj by neměl být problém např. zavést povinné užívání tachografu, podobně jako je tomu u nákladních vozidel. „Místo toho ale stát podporuje výstavbu obřích, předražených cyklostezek,“ upozorňuje Jouda. Tento nápad ale už dříve narazil na nedostatečnou legislativu. „Ve sněmovně není politická vůle podobný zákon prosadit,“ říká Karel Šimáňo, šéf speciálního odboru pro monitorování nemotorových jednostopých vozidel Policie ČR. „Jednak většina poslanců jezdí do práce na kole, jednak existují obavy, že pokud by se cyklistika nějakým způsobem omezila, dostala by se do hledáčku různých aktivistických organizací, které by mohly zaplavit soudy žalobami proti státem podporovaným cyklostezkám, které škodí lidskému zdraví.“ S několika podobnými žalobami proti ekologicky nevhodným stavbám nedávno u soudů uspělo Hnutí DUHA, připomíná Šimáňo.
Celá věc se ale pravděpodobně vyřeší kolem roku 2018, kdy vstoupí v platnost nová směrnice EU o povolené době jízdy na kole a o tvaru a velikosti cyklistických sedel. Tyto regulace se budou týkat i sedel a cyklistiky dámské, přestože u žen se rakovina prostaty vyskytuje jen vzácně. „Do té doby by snad mohlo pomoci mimořádné zdanění nových jízdních kol, navrhujeme 25 % z kupní ceny,“ říká k tomu Jouda. „Česká vláda systematicky sabotuje úsilí EU o zdravý životní styl evropských obyvatel,“ dodává lékař aktivista.
V České republice je zhruba 2000 km cyklostezek. Nejvíce, kolem 250 km, jich je v hlavním městě Praze a podobně je na tom Středočeský kraj, tedy dvě oblasti s nejvíce znečištěným životním prostředím. Náklady na budování cyklostezek jdou do miliard korun, které nejčastěji pocházejí z rozpočtů krajů, měst a obcí, ze Státního fondu pro dopravní infrastrukturu a částí ze strukturálních fondů EU.
Někteří vědci upozorňují, že statistický vztah mezi jízdou na kole a výskytem rakoviny prostaty není ještě zcela prokázán. Ale bojovat se musí. Pro sichr.