Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Praha jen pro pěší

Pražský magistrát chce snížit povinný počet parkovacích míst, která stavebníci musejí budovat u nových domů. Ve velké části centra města by podle návrhu bylo možné stavět bytové domy bez parkovacích míst. 

Cílem je podle vedení magistrátu snížit ceny bydlení a podpořit udržitelný rozvoj města.

Je to pozoruhodný experiment s dopravou v klidu, jak se tomu odborně říká. Ze zprávy ČTK, jež o té věci informuje, není zřejmé, zda si magistrát pořídil nějakou studii o tom, jak se v Praze osobní auta pohybují a co se děje, když se hýbat přestanou. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) ví, že je v hlavním městě registrováno 1,8 milionu aut a že tento počet roste rychleji než v jiných evropských velkoměstech. Denně do Prahy zajíždí zhruba 160 tisíc aut. Co se bude dít, když se počet parkovacích míst sníží, někde dokonce na nulu?

Námitka: počet míst se nesníží, jen neporoste o tolik. Námitka: sníží se poměrně ve vztahu k počtu obyvatel a domácností. Tedy v přepočtu na jednotku. Když ne v celém městě, tak zcela jistě v některých jeho částech. A může se snížit i absolutně. Například v Praze v Horních Roztylech je rozjednán bytový projekt, kvůli kterému už bylo v místě předpokládané výstavby zrušeno 180 parkovacích míst. Nová stání vzniknou, pro nové obyvatele projektu. Jak to nyní vypadá, bude jich sotva tak pro ně. O nových stání za zrušená se zatím hlasitě nehovoří.

Město už má bohaté zkušenosti s tím, když jeho noví obyvatelé nemají svůj byt ve městě, ale v nedalekém okolí, a uchylují se tam jen na menší část dne, např. na noc. Z okrajových částí Prahy se stalo záchytné parkoviště, nebo-li velký zmatek v klidu. Počet státní na oficiálních  záchytných parkovištích se pohybuje v menších jednotkách tisíc, což je dlouhodobě zcela nedostatečné.

Podobnou zkušenost už má i Brno, nejspíše ze stejných příčin. V roce 2019 zde bylo poprvé registrováno přes 200 000 osobních aut, loni už to byly podle údajů Brněnských komunikací 223 tisíce. Auta čím dál častěji parkují kde se dá, i když se to nedá.  V křižovatce, v zákazu zastavení a na dalších místech, jak si postěžoval mluvčí brněnských strážníků Pavel Šoba reportérům ČTK. V roce 2020 strážníci evidovali 3700 stání v křižovatce, loni 4200. Letos je nejčastějším přestupkem v klidu stání v zóně s dopravním omezením. Řidiči běžně stojí v jízdních pruzích, cyklopruzích, v pěší zóně mimo vyhrazená místa, na přechodech pro chodce a ve vzdálenosti do pěti metrů od něj, u tramvajových kolejí a na chodnících. V roce 2020 brněnští strážníci řešili 34 000 těchto přestupků, tedy téměř sto denně. Předloni dali odtáhnout 1645 aut, loni 1699 a letos zatím bylo přikročeno ke 1830 odtahům.

S podobnými údaji za Prahu nebudu unavovat, protože se stačí rozhlédnout. V centru města už si strážníci celkem zjednali pořádek. Na Novém Městě, v Dejvicích i jinde ilegálně parkujících aut ubývá. Tam, kde by to ještě šlo, byly vztyčeny fyzické bariéry. V okrajových čtvrtích, zejména na sídlištích, je však tolerance k ilegálnímu parkování vyšší. Ono totiž asi nic jiného nezbývá. Tam se nesprávné parkování stalo z nouze masovým jevem, a kdyby se špatně stojící auta měla odtáhnout, muselo by být povoláno ženijní vojsko. Ale kam s nimi? Letiště v Líních by nestačilo.

Jakou představu o důsledcích svého plánu řešení dopravy v klidu tedy mají pražští radní? Uvědomují si například, že rodina, i když nemusí osobním autem cestovat po městě, může je potřebovat k cestám jinam? Nebo to, že kdo se nastěhuje do nového bytu bez parkovacího stání, nesmí si koupit auto ani později, pokud se nechce přestěhovat? Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu, tvrdí, že město chce úpravou snížit míru regulace a umožnit trhu reagovat na poptávku, protože byty bez nutnosti stavět parkování mohou být výrazně levnější. Na jeho výroku je zajímavé to „snížení míry regulace“. Opravdu v lokalitách bez parkovacích míst nebude regulovat dopravu v klidu? Developerská firma UDI zase má tu zkušenost, že obyvatelé nových bytových domů dosavadní počet povinných stání ani sami nevyužijí. Může být. Ale bude to tak či podobně v celém městě? A na jak dlouho? Je to trend, nebo jen odraz aktuální hospodářské situace rodin, ceny bydlení a úroků na hypoteční úvěry?

Důsledky nejrůznějších nařízení se odhadují velmi obtížně. Zejména, když se tváří jako liberalizace, ale na opačném konci číhá regulace, která omezí běžné a zažité potřeby občanů. Bývá užitečné se s podobnými nápady obrátit na ekonomy. Ti mají solidně fungující aparáty na předvídání. Uchopí děje minulé, současné, extrapolují do budoucna, přidají pár konstant, jako demografický vývoj, migrační vlnu a klimatickou katastrofu, a také pár proměnných, např. vědeckotechnický rozvoj, nebo naslibované laskominy od Evropské komise, magistrátu, rozdílečů dotací, výrobců aut a půjčoven koloběžek. Poradí se se sociology, urbanisty a dopravními inženýry a vyjde jim několik „scénářů“, jak by to budoucno mohlo vypadat. Od nejméně pravděpodobných až k variantám „spíše ano, nejspíše ano“. V závěru každého scénáře bývají vyjmenována rizika ve stylu „ale co by kdyby“, někdy i návrh, co by se dodatečně mohlo, aby riziko, že se naplní rizika, bylo co nejnižší. A také, totiž především, jaké budou náklady a co to naoplátku přinese hezkého. Snad.

Je to pracné, někdy to i chvíli trvá, ale málokdy je to zbytečné. Pokud ovšem politici podobné studie zadají a pak také alespoň dočtou. „Jenže to už bychom po politicích vyžadovali, aby udělali něco, na co nejsou zvyklí: mysleli dopředu,“ praví americký ekonom Ryan A. Bourne.

Novelu Pražských stavebních předpisů už schválili městští radní, teď ji mohou připomínkovat městské části. Podle prvních reakcí se jim moc nelíbí.

Komentář vyšel na serveru Svět hospodářství 

Autor: Jan Ferenc | sobota 22.10.2022 11:59 | karma článku: 34,87 | přečteno: 3609x
  • Další články autora

Jan Ferenc

Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě

Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.

11.3.2024 v 10:49 | Karma: 16,16 | Přečteno: 309x | Diskuse

Jan Ferenc

Den, kdy defíni začali testovat vědce

Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.

26.2.2024 v 12:05 | Karma: 7,06 | Přečteno: 108x | Diskuse

Jan Ferenc

Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží

Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.

31.1.2024 v 16:06 | Karma: 21,28 | Přečteno: 430x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

ESG nebo ZNHPLSV?

Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).

22.12.2023 v 17:40 | Karma: 26,50 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ekonomika

Jan Ferenc

Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!

Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.

4.11.2023 v 12:22 | Karma: 22,57 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Čínská armáda se vrátila k Tchaj-wanu. Dvanáct letadel přeletělo dělící linii

27. dubna 2024  11:11

Tchaj-wan v sobotu zaznamenal obnovenou aktivitu čínské armády ve své blízkosti. Tchajwanské...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 21,28
  • Průměrná čtenost 765x
Vzděláním ekonom, praxí novinář, nyní šéfredaktor deníku svethospodarstvi.cz, dědeček, stále (bohužel) kuřák, no a tak... 

Seznam rubrik