Automobily stále na černé listině
Do krize se odvětví propadá už delší dobu. U nás to není tak vidět, ale čísla z Německa, jehož automobilky jsou alfou a omegou našich a jehož motoristé tvoří podstatnou část zákazníků tuzemských továren, zobrazují vleklý a hluboký problém. Výroba i export německých aut klesá už tři roky. Pandemie to urychlila. Letos v dubnu se počet registrací nových aut snížil o 44 % ve srovnání se stejným obdobím loni. V Česku se prodeje aut propadly na méně než polovinu. V celé EU počet registrací v dubnu spadl meziročně o více než 80 procent.
Informace o snahách kapitánů automobilového odvětví vyjednat s politiky nějakou podporu pro přežití nemohou zastřít převládající sentiment (v politických kruzích), že automobily jsou celospolečenské zlo a motoristé jsou klimatičtí špindírové bez kouska citu k přírodě a cyklistům. Evropská komise ještě před onemocněním připravila plán, za kolik bilionů eur se dokonale změní evropská ekonomika v bezuhlíkovou. Pro automobilový průmysl byl v tom plánu vyčleněn k přežití jen jeden docela malý segment elektroaut a zvažuje se vodíkový pohon. Zákazy prodeje vozů se spalovacími motory nebo záměry tyto zákazy vydat, připravované v různých evropských zemích na roky 2035 a dále, jsou stále živou agendou. Faktem nahlas nevyřčeným (vyjma parlamentního výboru pro vědu a technologie ve Velké Británii), avšak jasně zřetelným je, že ve výsledku aut, i těch elektrických, bude jezdit výrazně méně, než aut všech pohonů jezdí dnes. V závorce zmíněná instituce navrhla už loni koncem léta vydat zákon o zákazu soukromého vlastnictví osobních aut.
Je to nutné prostě proto, že bezuhlíková společnost fakticky předpokládá nahrazení tržní ekonomiky přídělovým systémem a jeho fungování je neslučitelné s osobními a občanskými svobodami, jichž je volný pohyb základem a symbolem.
V Belgii nyní čerstvě tři politické strany navrhují zakázat reklamy na auta s emisemi vyššími než Evropskou komisí povolených 95 g CO2/km a těžších než 1399 kg. V důsledku této váhové podmínky do zákazu spadají i všechny v současnosti vyráběné elektromobily. Prý proto, že těžká auta jsou moc nebezpečná. Tedy stále stejná a stejně falešná mantra: ekologie a bezpečnost. V italském Miláně radnice postavila auta do jedné řady s prostitucí, drogami a alkoholismem. „Je zakázána přímá i nepřímá reklama související s výrobou nebo distribucí tabáku, lihovin, pornografického materiálu, se sexuálním podtextem, zbraní a značek aut, které nejsou v souladu s politikou udržitelnosti životního prostředí podporovanou magistrátem města Milána...,“ píše se v rozhodnutí městské rady. Nesmějte se a přečtěte si to ještě jednou: co není v souladu s politikou magistrátu města Milána je zakázáno. V Lombardii si vzali Poučení z krizového vývoje.
Tlak emisních limitů a na přechod k elektromobilům je příliš překotný i bez viru. Teď automobilky žádají, zda by nešlo prodloužit výjimku na (vyšší) emisní limity. Odložily by se jim výdaje na vývoj úspornějších motorů, doprodaly by skladové zásoby a také by se vyhnuly pokutám za překročení oněch emisních limitů. Podle expertů pokuty mohou letos dosáhnout až 36 mld. EUR, což lze vnímat také jako dodatečnou ekologickou daň v průměru cca 2450 EUR (65 100 Kč) na jedno každé prodané auto. Jestliže tedy odborníci odhadují zvýšení cen nových aut u nás o 50 až 70 tis. Kč, je to velmi optimistický předpoklad, do kterého se už nevejdou náklady na vývoj nových modelů. Například Škoda má připraven plán investic za 52 miliardy korun.
Návrh byl v zásadě odmítnut. Zvýšení ceny aut ovšem nemusejí akceptovat zákazníci. Pak nastane přetahovaná, jak dlouho lidé budou ochotni odkládat potřebu nového auta a jak dlouho automobilky a jejich dodavatelé vydrží bez hotovostních peněžních toků.
V jednání je také „šrotovné“, tj. státní příspěvek na nákup nového (ekologičtějšího) auta výměnou za sešrotování nějakého staršího. Trik známý z krize v letech 2008 a 2009. Tehdy docela zabral, prodeje a výroba aut se velmi rychle zmátořily na předkrizové úrovně. Náznak souhlasu, alespoň v Německu, je zatím se šrotovním příspěvkem pouze na elektroauta. Nedej pánbůh, aby to zabralo tak, jako tenkrát. Na to by nebyly výrobní kapacity, nebyly by baterie, ani dobíjecí infrastruktura.
Ale možná je to příliš pesimistická obava. V České republice například jsou nyní registrovány 4000 plně elektrických aut. V roce 2017 činil přírůstek elektroaut 400. Letos jen za prvních pět měsíců přibylo 1171 auto. Přiznejme si, že snahy ekologů a politiků lidem elektroauta vnutit navzdory jejich vysokým cenám a nízkému užitku nejsou zcela bez účinku. I tak ovšem ten letošní přírůstek představuje, čistě teoreticky, v průměru 11 aut každý pracovní den, tři na jednu zdejší továrnu (Mladá Boleslav, Kvasiny, Kolín a Nošovice). I při desetinásobném nárůstu to vypadá ještě celkem udržitelně. Totiž pro klima a bezpečnost.
Psáno pro Mladou frontu Dnes
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Jan Ferenc
Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží
Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.
Jan Ferenc
ESG nebo ZNHPLSV?
Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).
Jan Ferenc
Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!
Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.
Jan Ferenc
Kupujte byty, nebudou!
Ceny bytů klesají, úroky na hypotéky také. Realitní agenti, developeři a investiční poradci nabádají lid, aby kupoval byty, že levnější už nebudou. Jisté to není, ale stát se to může. Ne že by nebyly vůbec, ale nebudou jen tak.
Jan Ferenc
Green Deal, aneb regulacemi k prosperitě
Premiér Fiala si postěžoval, že Green Deal nevede k prosperitě. Ursula von der Leyenová mu poděkovala za jeho prosazení. Bude-li Zelený úděl pokračovat jako doposud, k prosperitě se neproregulujeme.
Jan Ferenc
Vláda tlačí na ceny potravin „systematicky“, ale málo
Ceny potravin jako politické téma uchopil předseda vlády Petr Fiala. Na tom samo o sobě není nic špatného. Otázka je, zda tento problém má nějaké politické řešení.
Jan Ferenc
Sedmiletku splníme, i když na to nemáme
"Nic nenaznačuje, že pro dosažení klimatických cílů pro rok 2030 je k dispozici dostatek finančních prostředků," píše Evropský účetní dvůr v auditorské zprávě. Píše také, že nemá dostatek informací o účelnosti dosavadních výdajů.
Jan Ferenc
Daň z odebrané hodnoty
Bydlet ve vlastním je hlavně jistota, míní bydlící ve vlastním i nebydlící ve vlastním, kteří by ale chtěli. Něco na tom jistě je, ale je toho čím dál méně.
Jan Ferenc
Hospody, které nekrachují
Hospod prý valem ubývá, hlavně na venkově. A bude prý ubývat ještě valeji po zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) na pivo. Jenže to závisí na tom, na čem závisí hospoda.
Jan Ferenc
Za ekocidu do kriminálu
Cílem aktivistů je uzákonit ekocidu jako pátý zločin uznávaný Mezinárodním trestním soudem. To aby se lidi víc báli.
Jan Ferenc
Nejvýše povolená rychlost není rychlost přiměřená
Policie České republiky minulou sobotu a neděli prodělala rozsáhlou bezpečnostní akci. Na tisíci místech po celé zemi policisté kontrolovali dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Na kontrolu rychlosti přiměřené nemají nástroje.
Jan Ferenc
Změní se čas, což znamená, že se nic nezměnilo
Tuto neděli nad ránem se opět změní čas na letní čas. Původně se tak naposledy mělo stát v roce 2019. Jenže tehdy to chtěla jen nepodstatná 84 procenta občanů EU.
Jan Ferenc
Zkrácení valorizace důchodů je nemravné, ale lze se na něm domluvit
Příští valorizace důchodů by neměla kompenzovat celých zhruba 10 % letos očekávané míry inflace, ale pouze necelá 4 procenta. Že prý stát na to nemá. Ono šetřit se musí, ale úplně fér to není.
Jan Ferenc
Ještě o tom megalomanském projektu
Vláda ukončila projekt kanálu Labe-Odra-Dunaj. Noviny rozhodnutí uvítaly zprávami a komentáři v tónině, že nesmyslný, megalomanský projekt prezidenta Miloše Zemana skončil zaplaťpánbůh v kopru. Bohužel, ten nesprávný.
Jan Ferenc
Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku
Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou mobility bude elektromobilita. Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistického plánování. Nejen v autoprůmyslu, prolézá to celou ekonomikou.
Jan Ferenc
Rozpočtové schodky se musejí řešit snížením výdajů, hlavně těch marných
Vláda vykouzlila státní rozpočet na příští rok se schodkem téměř 300 miliard korun. Tvrdí, že je úsporný, že hledala a škrtala výdaje, kde se jen dalo. Teď hledá příjmy. Najde je u střední třídy, jako pokaždé.
Jan Ferenc
Praha jen pro pěší
Pražský magistrát chce snížit povinný počet parkovacích míst, která stavebníci musejí budovat u nových domů. Ve velké části centra města by podle návrhu bylo možné stavět bytové domy bez parkovacích míst.
Jan Ferenc
Prezident Macron promluvil jako vyděšené dítě
Když státníci vystupují před svůj národ, měli by předložit vizi a odhodlání, jak ji naplnit. Proto se takovým státníkům říkávalo elity. Jó, bejvávalo.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 147
- Celková karma 21,28
- Průměrná čtenost 765x