Vznikne Rada informační bezpečnosti?
Vyplývá z ní, že v roce 2018 zhruba 23 milionům čínských občanů bylo znemožněno cestovat vlakem nebo letadlem, byly jim zablokovány jízdenky, respektive letenky. V roce předcházejícím bylo znemožněno cestování 6 milionům Číňanů.
Velmi stručně, na jeden sloupek, tuto zprávu převzaly tuzemské sdělovací prostředky. Zahraniční, britské a německé například, ji široce komentovaly. Pro jejich publikum je to velmi zvláštní, exotická záležitost. A nyní je otázkou, jak neobvyklá je tato zpráva pro publikum zdejší.
Rozhodně jako další z výstřelků orientální subkultury bychom ji chápat neměli. Nejen proto, že osobní dohled komunistické strany na každého občana, na jeho chování, politickou angažovanost, spotřebu a názory, a zákaz cestování, dokonce plošný, ještě většina tohoto národa pamatuje.
Jsou ještě jiné důvody, zásadní a krajně pobuřující. Komunistická vláda lidové Číny provozuje státní projekt totálního špiclování vlastních občanů pomocí nejmodernější techniky. Sleduje je přes kamerové systémy na ulicích, kontroluje jejich příspěvky na sociálních sítích, elektronickou korespondenci, apod. Z jejich chování, názorů a sdělení sestavuje sociální skóre, bodové hodnocení. Kdo má málo bodů, nebude cestovat, nezíská úvěr, nedostane hypotéku, nebude přijat do zaměstnání nebo do školy.
Zpráva o úspěšných dvou letech projektu „veřejného kreditu“ v Číně vypovídá o dvou zásadních věcech. Za prvé, komunistický režim je stále týž svou podstatou. Nemění se uvolněním soukromého podnikání, příjmem zahraničního kapitálu, vstupem do Světové obchodní organizace, vědeckotechnickým pokrokem ani uspořádáním olympijských her. Naopak, má-li prostor a sílu, upevňuje se.
Za druhé: došlo ke zneužití vědeckého poznání a technologického pokroku nejméně tak brutálně, jako při výbuchu atomových bomb nad Hirošimou a Nagasaki. Důsledkem bylo na jednu stranu velmi rychlé ukončení druhé světové války, ale děs z poznaného dal také vznik řadě mezinárodních závazků a organizací, ochraňujících svět před jaderným bombardováním, ba dokonce před dalším šířením jaderných zbraní.
V čem je čínský experiment podobný tomu tehdejšímu americkému? Především v tom, že takovouto aplikaci poznání a pokroku si žádný čínský občan nepřál. Velmi pravděpodobně si ji nepřeje ani žádný jiný zákazník informačních technologií. To, co bylo vyvíjeno na pomoc lidem a pro jejich osvobození od zbytečné práce se obrátilo proti nim a proti jejich svobodě.
Nás sice nezasáhl „atomový mrak“, ale „rakety s náloží“ jsou už přítomny. Všechny potřebné technologie, které jsou k totálnímu sledování občanů zapotřebí, jsou i v ČR běžně provozovány, nebo je lze bez větších potíží ve velmi krátké době získat. Horší varianta je ta, že už pracují, aniž o tom víme. Nejhorší varianta je ovšem ta, že pracují, víme o tom a souhlasíme s tím. Jedním z takových systémů je například dohled nad dodržováním dopravních předpisů pomocí technických prostředků. Nebo-li kamerové sledování všech projíždějících i stojících aut, párování registračních značek s majiteli vozů a jejich korespondenční pronásledování vyměřenými pokutami bez ohledu na to, kdo přestupek spáchal. To je spojeno s bodovým systémem, na který se při jeho zavádění svatosvatě přísahalo, že je jen evidenční, nikoliv trestný. Nic si nenalhávejme, to je naše malá Čína, pilotní projekt. Od loňska je sledovací zařízení povinně instalováno v každém novém automobilu. Pracuje nezávisle na vůli řidiče.
Varovné je i to, že kromě dostatečně výkonné a kapacitní technologie je v naší zemi i dost lidí, kteří by si čínský systém přáli. Komunisti samozřejmě – totální kontrola nad soukromými životy je podmínkou fungování socialismu, který KSČM má stále jako svůj cíl. To se týká nejen členů slábnoucí strany, ale i komunistů činných v jiných stranách a organizacích. Sledování by uvítali i příslušníci některých občanských iniciativ. A samozřejmě činní politici. Kontrola občanů upevňuje moc a usnadňuje vládnutí, proto je její dosažení přirozeným cílem politiků. Dále jsou to komerční organizace a podnikatelé sledující své obchodní zájmy - na vysoké úrovni je např. kontrola chování občanů na internetu, v mobilní telefonii a v systému platebních karet.
A nezapomínejme na prosté lidi, kterým totální dohled nevadí, nebo kteří jej schvalují. Na ty, kteří, když se instalují kamery do městských ulic, říkají, že kdo nemá co skrývat, nemusí se kamer bát. Lidé pohodlní a pokrokoví, kteří svým telefonním operátorům bez rozpaků sdělí svůj věk, bydliště, stav a počet dětí a dovolí jim sledovat je na každém kroku, při každém připojení k wi-fi kdekoliv, protože „...jinak by ta apka přece nefungovala, žejo...“.
Stačí už jen malá, kritická kapka technologie - snad větší zrychlení, snad více paměti - a jen malá, kritická kapka vůle, aby sledovací bodovací systém vznikl kdekoliv, i u nás.
Co mám na mysli? Tak třeba to cestování. Bylo zjištěno, že v motorech automobilů jedné z evropských značek funguje software, který rozezná normální provoz od testovacího a změní chování motoru. Bylo by možné řídit tento software záměrně a zvenčí? Některému přesně určenému automobilu „za trest“ snížit výkon motoru nebo omezit otáčky? Dnes není potíž vzdáleně určit majitele jednoho každého vozu. Auta sdílená pracují se systémy, které identifikují každého originálního uživatele auta. A každý řidič má na správním úřadu registrovánu vlastní kartu, na které je evidován každý přestupek, i ten už dávno zahlazený.
U samořiditelných vozů zbývá jen málo, aby se změnily v extrařiditelná auta (ve významu řízená zvnějšku).
Kolik toho zbývá udělat, aby konkrétnímu autu, jmenovitému řidiči, byl znemožněn pohyb? Jak pokročilý je vývoj podobných aplikací, a jak daleko dopěl vývoj společnosti, aby je akceptovala?
A nebo je Čína jen první stát, který zvedl oponu?
Vznikne Rada informační bezpečnosti OSN? Najde se v IT nějaký Nobel, který by založil Cenu svobody?
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Jan Ferenc
Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží
Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.
Jan Ferenc
ESG nebo ZNHPLSV?
Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).
Jan Ferenc
Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!
Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.
Jan Ferenc
Kupujte byty, nebudou!
Ceny bytů klesají, úroky na hypotéky také. Realitní agenti, developeři a investiční poradci nabádají lid, aby kupoval byty, že levnější už nebudou. Jisté to není, ale stát se to může. Ne že by nebyly vůbec, ale nebudou jen tak.
Jan Ferenc
Green Deal, aneb regulacemi k prosperitě
Premiér Fiala si postěžoval, že Green Deal nevede k prosperitě. Ursula von der Leyenová mu poděkovala za jeho prosazení. Bude-li Zelený úděl pokračovat jako doposud, k prosperitě se neproregulujeme.
Jan Ferenc
Vláda tlačí na ceny potravin „systematicky“, ale málo
Ceny potravin jako politické téma uchopil předseda vlády Petr Fiala. Na tom samo o sobě není nic špatného. Otázka je, zda tento problém má nějaké politické řešení.
Jan Ferenc
Sedmiletku splníme, i když na to nemáme
"Nic nenaznačuje, že pro dosažení klimatických cílů pro rok 2030 je k dispozici dostatek finančních prostředků," píše Evropský účetní dvůr v auditorské zprávě. Píše také, že nemá dostatek informací o účelnosti dosavadních výdajů.
Jan Ferenc
Daň z odebrané hodnoty
Bydlet ve vlastním je hlavně jistota, míní bydlící ve vlastním i nebydlící ve vlastním, kteří by ale chtěli. Něco na tom jistě je, ale je toho čím dál méně.
Jan Ferenc
Hospody, které nekrachují
Hospod prý valem ubývá, hlavně na venkově. A bude prý ubývat ještě valeji po zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) na pivo. Jenže to závisí na tom, na čem závisí hospoda.
Jan Ferenc
Za ekocidu do kriminálu
Cílem aktivistů je uzákonit ekocidu jako pátý zločin uznávaný Mezinárodním trestním soudem. To aby se lidi víc báli.
Jan Ferenc
Nejvýše povolená rychlost není rychlost přiměřená
Policie České republiky minulou sobotu a neděli prodělala rozsáhlou bezpečnostní akci. Na tisíci místech po celé zemi policisté kontrolovali dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Na kontrolu rychlosti přiměřené nemají nástroje.
Jan Ferenc
Změní se čas, což znamená, že se nic nezměnilo
Tuto neděli nad ránem se opět změní čas na letní čas. Původně se tak naposledy mělo stát v roce 2019. Jenže tehdy to chtěla jen nepodstatná 84 procenta občanů EU.
Jan Ferenc
Zkrácení valorizace důchodů je nemravné, ale lze se na něm domluvit
Příští valorizace důchodů by neměla kompenzovat celých zhruba 10 % letos očekávané míry inflace, ale pouze necelá 4 procenta. Že prý stát na to nemá. Ono šetřit se musí, ale úplně fér to není.
Jan Ferenc
Ještě o tom megalomanském projektu
Vláda ukončila projekt kanálu Labe-Odra-Dunaj. Noviny rozhodnutí uvítaly zprávami a komentáři v tónině, že nesmyslný, megalomanský projekt prezidenta Miloše Zemana skončil zaplaťpánbůh v kopru. Bohužel, ten nesprávný.
Jan Ferenc
Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku
Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou mobility bude elektromobilita. Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistického plánování. Nejen v autoprůmyslu, prolézá to celou ekonomikou.
Jan Ferenc
Rozpočtové schodky se musejí řešit snížením výdajů, hlavně těch marných
Vláda vykouzlila státní rozpočet na příští rok se schodkem téměř 300 miliard korun. Tvrdí, že je úsporný, že hledala a škrtala výdaje, kde se jen dalo. Teď hledá příjmy. Najde je u střední třídy, jako pokaždé.
Jan Ferenc
Praha jen pro pěší
Pražský magistrát chce snížit povinný počet parkovacích míst, která stavebníci musejí budovat u nových domů. Ve velké části centra města by podle návrhu bylo možné stavět bytové domy bez parkovacích míst.
Jan Ferenc
Prezident Macron promluvil jako vyděšené dítě
Když státníci vystupují před svůj národ, měli by předložit vizi a odhodlání, jak ji naplnit. Proto se takovým státníkům říkávalo elity. Jó, bejvávalo.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 147
- Celková karma 21,28
- Průměrná čtenost 765x