Jistěže je to boj proti automobilům
Otevřený požadavek na omezení svobody pohybu vyjádřil novinář Roman Šitner v článku Německé dilema (LN, 20. října, str. 10). Záminkou mu byl povzdech generálního ředitele společnosti Volkswagen Herberta Diesse, že Evropa bojuje proti autům, přičemž Diess měl pochopitelně na mysli nově Evropským parlamentem odhlasované snížení emisí oxidu uhličitého v roce 2030 o 35 % proti roku 2020.
„To ale není žádná válka proti automobilkám,“ odpovídá mu Šitner. „To je naprosto nevyhnutelný postoj politiků. Problémem současnosti je, že si auto může v Evropě dovolit prakticky každý. To ale není dobré ani pro silnice, ani pro parkovací místa a ani pro města.“ Jako řešení připomíná elektromobily a dodává jako nezvratný fakt, že „...auta nejspíše zdraží a budou méně dostupná.“
Šitner velmi bystře odhaluje cíle i strategii současného politického vedení EU a většiny členských států. Liberálové nebudou bojovat proti kapitálu a soukromému podnikání (automobilkám), ani nebudou nikomu nic zakazovat. Jen postupnými restrikcemi a nařízeními způsobí, že si auta většina lidí a rodin nebude moci dovolit. Což ovšem nebude průvodní jev, ale cíl.
Nemusí růst jen pořizovací hodnota vozů. I cena elektromobilů zřejmě bude klesat. Neúnosnými se stanou provozní náklady, které již teď rostou nejen v důsledku rozhodnutí ropného kartelu OPEC a Donalda Trumpa, ale např. také městských zastupitelstev uvalujících daň z parkování na veřejných komunikacích. Dále tu máme daň spotřební na pohonné hmoty, daň silniční (zatím jen na vozy používané služebně), dálniční poplatky. V západních evropských státech se vybírá daň z vlastnictví automobilu. To vše lze použít k regulaci svobodného pohybu osob. V Německu velká města přistupují k zákazu užívání některých typů aut, byť legálně nabytých a k provozu podle všech technických předpisů způsobilých. Důvodem jsou vysoké emise. Nejde přitom o to, že emise rostou. Jen se mění zákony, které jejich množství omezují.
Emise zmiňuje i R. Šitnar ve svém článku. „Je ale třeba připomenout, že Volkswagen podváděl při měření emisí. V souvislosti s tím umře předčasně jen v Evropě 5000 lidí každý rok. A Diess mluví o hysterii.“
Nebudu v žádném případě obhajovat podvod VW. A nechci být ani morbidní, ale dokud nebude zveřejněn alespoň jeden úmrtní list jedné z těch 5000 obětí automobilových emisí, jsou podobná vyjádření jen manipulativní interpretací jakési počítačové simulace, matematického modelu, statistické korelace či hypotetické extrapolace. Vzpomeňme jinou automobilovou aféru z nedávné doby. Tu, že automobilky nechaly pod vědeckým dohledem skupiny osob dýchat emise oxidů dusíku, tedy plynu, kvůli kterému nesmějí po některých německých městech jezdit starší diesely. Vypukl skandál, že se pokusy konaly na lidech. Z toho lze vyvodit, že dosud se žádné podobné pokusy s lidmi nekonaly. Přesto jsou směrnicí EU striktně uváděny limity koncentrací NOx, které když se překročí, platí se pokuty. Kde Evropská komise k těmto limitům přišla? Druhé skandální zjištění je výsledek oněch pokusů: ani na koncentrace mnohonásobně vyšší lidský organismus nijak nereagoval.
Východiskem mohou být elektromobily, jak naznačují EK, ekologisté, klimatický panel OSN, Šitner, aj. Východiskem pro automobilky i obyvatele planety. Ale: jsou drahé, tedy jen pro příjmově vyšší vrstvy. I kdyby byly cenově dostupné, bude jich málo. Nebude dost elektřiny. A bude jich málo a zároveň budou drahé, pokud budou sdílené.
Ptáte se, k čemu by omezení svobodného pohybu bylo dobré? Odpověď je snadná: ke zjednodušení a upevnění vlády. Už komunisti to věděli a proto zakázali cestovat. Nejen do zahraničí. Někteří lidé měli soudní zákaz vstupu do měst. V Sovětském svazu se cestovalo jen na povolení (na bumážku) a opět někteří občané, zpravidla disidenti, se nesměli přiblížit k velkým městům na určitou vzdálenost. Ta zpravidla činila sto verst, proto se jim říkalo stoverstníci.
I v době perestrojky komunisti na omezení svobodného cestování úpěnlivě trvali a věděli proč. Lidé, kteří nemohou svobodně cestovat, budou žít tam, kde jim určíte, a budou vykonávat práci, jež jim přidělíte. Budou snášet životní podmínky, které jim nastavíte. K jiným se nedostanou. Když lidem zakážete svobodně cestovat, můžete jim tuto svobodu zpětně na čas propůjčit, třeba za odměnu. Chytré kamerové systémy, satelitní navigace a samořiditelné automobily pak zajistí, že se na cestě neodchýlí od deklarované (a schválené) trasy a že nezmění deklarovaný (a schválený) cíl cesty.
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Jan Ferenc
Problém je, jak se s bohatstvím odebraným bohatým naloží
Téma majetkové nerovnosti se neustále vrací. I nyní, v době inflace a krizí, na nichž bohatí ještě více vydělali, než chudí zchudli. Přerozdělením bohatství se ale žádné nové bohatství nevytvoří. Ani pro ty chudé.
Jan Ferenc
ESG nebo ZNHPLSV?
Zkratku ESG mohou naši občané 50+ číst také jako Zprávu o naplňování hlavní politické linie strany a vlády (ZNHPLSV).
Jan Ferenc
Zdražování energie je běh na dlouhou trať, tak žádnou paniku!
Co nám chtěl ERÚ říci svým návrhem cenového rozhodnutí? Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Promítl náklady na Geen Deal do faktur spotřebitelů.
Jan Ferenc
Kupujte byty, nebudou!
Ceny bytů klesají, úroky na hypotéky také. Realitní agenti, developeři a investiční poradci nabádají lid, aby kupoval byty, že levnější už nebudou. Jisté to není, ale stát se to může. Ne že by nebyly vůbec, ale nebudou jen tak.
Jan Ferenc
Green Deal, aneb regulacemi k prosperitě
Premiér Fiala si postěžoval, že Green Deal nevede k prosperitě. Ursula von der Leyenová mu poděkovala za jeho prosazení. Bude-li Zelený úděl pokračovat jako doposud, k prosperitě se neproregulujeme.
Jan Ferenc
Vláda tlačí na ceny potravin „systematicky“, ale málo
Ceny potravin jako politické téma uchopil předseda vlády Petr Fiala. Na tom samo o sobě není nic špatného. Otázka je, zda tento problém má nějaké politické řešení.
Jan Ferenc
Sedmiletku splníme, i když na to nemáme
"Nic nenaznačuje, že pro dosažení klimatických cílů pro rok 2030 je k dispozici dostatek finančních prostředků," píše Evropský účetní dvůr v auditorské zprávě. Píše také, že nemá dostatek informací o účelnosti dosavadních výdajů.
Jan Ferenc
Daň z odebrané hodnoty
Bydlet ve vlastním je hlavně jistota, míní bydlící ve vlastním i nebydlící ve vlastním, kteří by ale chtěli. Něco na tom jistě je, ale je toho čím dál méně.
Jan Ferenc
Hospody, které nekrachují
Hospod prý valem ubývá, hlavně na venkově. A bude prý ubývat ještě valeji po zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) na pivo. Jenže to závisí na tom, na čem závisí hospoda.
Jan Ferenc
Za ekocidu do kriminálu
Cílem aktivistů je uzákonit ekocidu jako pátý zločin uznávaný Mezinárodním trestním soudem. To aby se lidi víc báli.
Jan Ferenc
Nejvýše povolená rychlost není rychlost přiměřená
Policie České republiky minulou sobotu a neděli prodělala rozsáhlou bezpečnostní akci. Na tisíci místech po celé zemi policisté kontrolovali dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Na kontrolu rychlosti přiměřené nemají nástroje.
Jan Ferenc
Změní se čas, což znamená, že se nic nezměnilo
Tuto neděli nad ránem se opět změní čas na letní čas. Původně se tak naposledy mělo stát v roce 2019. Jenže tehdy to chtěla jen nepodstatná 84 procenta občanů EU.
Jan Ferenc
Zkrácení valorizace důchodů je nemravné, ale lze se na něm domluvit
Příští valorizace důchodů by neměla kompenzovat celých zhruba 10 % letos očekávané míry inflace, ale pouze necelá 4 procenta. Že prý stát na to nemá. Ono šetřit se musí, ale úplně fér to není.
Jan Ferenc
Ještě o tom megalomanském projektu
Vláda ukončila projekt kanálu Labe-Odra-Dunaj. Noviny rozhodnutí uvítaly zprávami a komentáři v tónině, že nesmyslný, megalomanský projekt prezidenta Miloše Zemana skončil zaplaťpánbůh v kopru. Bohužel, ten nesprávný.
Jan Ferenc
Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku
Evropská unie rozhodla, že napříště jedinou alternativou mobility bude elektromobilita. Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistického plánování. Nejen v autoprůmyslu, prolézá to celou ekonomikou.
Jan Ferenc
Rozpočtové schodky se musejí řešit snížením výdajů, hlavně těch marných
Vláda vykouzlila státní rozpočet na příští rok se schodkem téměř 300 miliard korun. Tvrdí, že je úsporný, že hledala a škrtala výdaje, kde se jen dalo. Teď hledá příjmy. Najde je u střední třídy, jako pokaždé.
Jan Ferenc
Praha jen pro pěší
Pražský magistrát chce snížit povinný počet parkovacích míst, která stavebníci musejí budovat u nových domů. Ve velké části centra města by podle návrhu bylo možné stavět bytové domy bez parkovacích míst.
Jan Ferenc
Prezident Macron promluvil jako vyděšené dítě
Když státníci vystupují před svůj národ, měli by předložit vizi a odhodlání, jak ji naplnit. Proto se takovým státníkům říkávalo elity. Jó, bejvávalo.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 147
- Celková karma 21,28
- Průměrná čtenost 765x